4 / 24
rozwiń
Billboard reklamujący WeChat w 2012 r. w Cross-Harbour Tunnel po stronie wyspy Hongkong, czyli przy jednej z najbardziej zatłoczonych dróg w Hongkongu i na świecie. WeChat – chiński komunikator internetowy i portal społecznościowy – do 2017 roku był najpopularniejszym komunikatorem świata z ponad 950 mln aktywnych użytkowników. Wyprzedził go Facebook Messenger, ale wciąż jest znany jako najbardziej innowacyjna i wszechstronna aplikacja na świecie. Fot. Thomas Yau / South China Morning Post via Getty Images
WeChat to służy do wysyłania wiadomości, ale też do robienia zakupów za pomocą botów oraz wykonywania płatności. Tu, korzystając z WeChata, można kupić tradycyjne chińskie cukierki i kokosowe opakowanie, październik 2017 r. Fot. Dickson Lee / South China Morning Post via Getty Images
Uliczna pralnia przy placu handlowym dzielnicy Xuhui w Szanghaju, maj 2017 r. Chiny. Na „przystanku” znajdują się dwa modele pralek o różnej pojemności – 18 i 8 kg – oraz suszarka. Można za nie płacić gotówką lub za pośrednictwem WeChat czy Alipay. Fot. Visual China Group via Getty Images
Chińska „aplikacja do wszystkiego – od płatności, przez media społecznościowe po zakupy – służy też do poszukiwania pracy. Na zdjęciu targi pracy – 2. Shanxi Exhibition Hall Job Fair – w marcu 2015 r. w Taiyuan, stolicy prowincji Shanxi. Nowy tryb rekrutacji „Offline 2 Online” działa za pomocą kodu QR WeChat, który zawiera ofertę i oczekiwania pracodwany, a po jego zeskanowaniu osoby poszukujące pracy zamieszczają CV w tym samym miejscu na WeChat. Fot. Visual China Group via Getty Images
Targi pracy – 2. Shanxi Exhibition Hall Job Fair – w marcu 2015 r. w Taiyuan, stolicy prowincji Shanxi w środkowych Chinach. Nowy tryb rekrutacji „Offline 2 Online” działa za pomocą kodu QR WeChat, który zawiera ofertę i oczekiwania pracodwany, a po jego zeskanowaniu osoby poszukujące pracy zamieszczają CV w tym samym miejscu na WeChat. Fot. Visual China Group via Getty Images
Kod QR dla WeChat Pay na słupie stoiska z warzywami na rynku w Pekinie, 9 lipca 2017 r. WeChat Pay i Alipay stają się coraz bardziej popularne, a właściwie już nieodzowne w codziennym życiu w Chinach. Fot. Simon Song/South China Morning Post via Getty Images
Pierwsze reklamy pojawiły się w kręgu przyjaciół na WeChat w styczniu 2015 r. Fot. TPG / Getty Images
Pierwsze reklamy pojawiły się w kręgu przyjaciół na WeChat w styczniu 2015 r. Fot. TPG / Getty Images
WeChat został stworzony przez Tencent Inc. w 2010 r. Na zdjęciu pracownicy drzemią w porze lunchu w oddziale WeChat w Tencent w Kantonie (chin. i ang. Guangzhou), stolicy prowincji Guangdong, 24 grudnia 2013 r. WeChat szybko stał się ulubionym medium społecznościowym w Państwie Środka i zaczął zmniejszać dochody chińskich gigantów internetowych, takich jak Sina Weibo, a także przełamywać monopole telekomunikacyjne, takie jak China Mobile i China Unicom. Fot.: In Pictures Ltd./Corbis przez Getty Images
WeChat jest rozwijany w Tencent Guangzhou Research and Project od 2010 roku. Aplikację stworzył Zhang Xiaolong (ur. 1969, inaczej Allen Zhang – na zdjęciu już jako dyrektor WeChat i wiceprezydent Tencent, 24 grudnia 2013 r., w Kantonie), a nazwę „Weixin” („mikro-wiadomość”) zawdzięczała Ma Huatengowi, dyrektorowi generalnemu Tencenta. Po raz pierwszy komunikator został uruchomiony w 2011 roku. Twórcy aplikacji dostali wsparcie od chińskiego rządu. Fot. In Pictures Ltd./Corbis przez Getty Images
Zdjęcie pokazuje kod QR dla dziennikarza grupy WeChat, wydany przez dział informacyjny Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych przed nadchodzącymi dwoma sesjami, 2016 r. w Pekinie. Fot. Visual China Group via Getty Images
Do 2012 r. komunikator zyskał 100 mln użytkowników oraz został przemianowany z Weixin na WeChat. W 2016 r. WeChat miał 889 mln aktywnych użytkowników, z czego 90% to obywatele chińscy. Wedle danych z 2017 r. ponad połowa z nich spędza co najmniej 90 minut w aplikacji. Fot. Yu Chun Christopher Wong/S3studio/Getty Images
Mieszkańcy Szanghaju korzystają z aplikacji mobilnej Wechat, aby zeskanować kod QR na inteligentnej maszynie wydającej papier toaletowy w publicznej toalecie. Maszyna zapewnia bezpłatny papier o długości 80 centymetrów. Chiny, październik 2018 r. Fot. Zdjęcie Wang Gang / Visual China Group przez Getty Images
Pracownik miasta wyciąga papier toaletowy z inteligentnego urządzenia do wydawania bezpłatnego papieru w publicznej toalecie w Szanghaju. Fot. Wang Gang / Visual China Group via Getty Images
Profesor Yang Qiang pracujący nad rozwojem sztucznej inteligencji w ramach współpracy między Hong Kong University of Science and Technology a WeChatem. Laporatorium sztucznej inteligencji w HKUST w 2015 r. Fot. Dickson Lee / South China Morning Post via Getty Images
Klientka wchodzi do bezzałogowej księgarni w Shenzhen, w prowincji Guangdong, za pomocą technologii rozpoznawania twarzy. Inteligentna księgarnia umożliwia im znalezienie potrzebnych książek i dokonanie płatności za pośrednictwem WeChat. Chiny, 17 lipca 2018 r. Fot. Zhao Yanxiong / Southern Metropolis Daily / Visual China Group via Getty Images
Klienci kupujący gofry przez WeChat Pay. 2017 r. Fot. Dickson Lee/South China Morning Post via Getty Images
Przez WeChat można płacić także za taksówki. Fot. Dickson Lee/South China Morning Post via Getty Images
Pasażer płaci za metro przy użyciu mobilnej aplikacji WeChat Pay przy Futian Station w Shenzhen, w prowincji Guangdong. Maja 2018 r. Fot. Zhao Yanxiong / Southern Metropolis Daily / Visual China Group via Getty Images
Targi poświęcone zwierzętom domowym Pet Fair Asia 2019 w Shanghaju. Kobieta trzyma billboard Pet City Insurance z chińską „dokumentacją medyczną” i kodem QR oficjalnego konta firmy na WeChat. Fot. Tang Yanjun / China News Service / VCG przez Getty Images
Klient zamawiający jedzenie w automatycznym kiosku za pomocą mobilnej płatności WeChat Pay HK / Alipay HK w McDonald's w Hongkongu, 2 sierpnia 2018 r. Fot. Yu Chun Christopher Wong / S3studio / Getty Images
Płatności WeChat na telefon komórkowy. W pierwszym kwartale 2017 r. płatności WeChat stanowiły 39,51% rynku płatności mobilnych w Chinach. W celu dalszego rozwoju swojej sieci, WeChat wszedł do kilku europejskich miast, w których chińscy turyści mogą korzystać z WeChat, aby płacić za produkty czy usługi w juanach i bez gotówki. Fot. Zhang Peng / LightRocket via Getty Images
Chińscy „górnicy” bitcoinów dodają się nawzajem w aplikacji społecznościowej WeChat w swoich telefonach komórkowych, po wzięciu udziału w pierwszej chińskiej konferencji Bitcoin Miner w Chengdu z prowincji Syczuan, 22 października 2016 r. Używają WeChat do wymiany informacji o szyfrowanej walucie. Fot. PAP / EPA / LIU XINGZHE / CHINAFILE
Aplikacja WeChat wyświetlona na komputerze. Fot. Guillaume Payen/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

e-Chiny, czyli WeChat, który przeskoczył Facebooka

WeChat (chiń.微信, pinyin: Wēixìn – „mikro-wiadomość”) – chiński komunikator internetowy i portal społecznościowy. „Aplikacja do wszystkiego”, także do płatności, czy robienia zakupów. Do 2017 r. był najpopularniejszym komunikatorem świata z ponad 950 mln użytkowników – wyprzedził go Facebook Messenger, ale wciąż jest najbardziej innowacyjną i wszechstronną aplikacją.

Udostępnij: